Podstawowe pojęcia w golfie

Najważniejsze zwroty i pojęcia golfowe

Albatross (double eagle) – zaliczenie dołka w trzech uderzeniach poniżej par.

Birdie – zaliczenie dołka w jednym uderzeniu poniżej par.

Bogey – zaliczenie dołka w jednym uderzeniu powyżej par.

Caddie – pomocnik golfisty na polu golfowym. Osoba nosząca torbę, ale również osoba mogąca doradzać zawodnikowi (jako jedyna na polu).

Chip – rodzaj krótkiego uderzenia, najczęściej w pobliżu greena.

Drive – dalekie uderzenie, najczęściej rozpoczynające dane dołek.

Driver – kij służący do dalekich uderzeń.

Driving range – arena do treningu uderzeń z wieloma stanowiskami.

Dołek – wyraz rozumiany dwojako. Jest to zarówno końcowa „dziura” w której należy umieścić piłkę, jak i cały obszar od tee do dołka.

Eagle – zaliczenie dołka w dwóch uderzeniach poniżej par.

Etykieta – zbiór reguł i zachowań wymaganych na polu golfowym. Są to zarówno reguły dotyczące ubioru, zachowania podczas gry, jak i zbiór konkretnych zasad na danym polu golfowym.

Fairway – pole „właściwej drogi” rozgrywki na danym dołku. Ścieżka wiedzie zazwyczaj od tee aż do greena. Zwyczajowo to obszar pokryty dość krótką trawą.

Fore – okrzyk ostrzegawczy. Ma zwrócić uwagę osób na polu, że w ich kierunku może zmierzać piłka.

Fringe – obszar o długości trawy krótszej od fairway, ale nieco dłuższej niż green. Zazwyczaj otocza green.

Green – obszar krótkiej, równo ściętej trawy zakończonej dołkiem.

Grip – rączka kija

Head – główka kija

Hole in one – zaliczenie dołka w pierwszym uderzeniu

Irons – „żelaza”, najpopularniejsze kije w torbie każdego golfisty. Zazwyczaj to właśnie ten typ kija (o różnych parametrach) jest wiodącym. Każdy golfista ma ich w torbie przynajmniej kilka.

Match Play – formuła gry w której o wygranej decyzje liczba wygranych dołków przez danego zawodnika.

Out of bounds – oznaczony na biało (np. znacznikami, liniami) teren za granicą pola.

Par – norma uderzeń dla danego dołka. Wynika z poziomu trudności określonego przez architekta pola. Przyjęte jest, że 18-dołkowe pole klasy mistrzowskiej wynosi w sumie par 72.

Pitch – uderzenie nieco dłuższe i wyższe niż chip. Stosowane nieco dalej od greena.

Pitch & putt – arena do treningu krótszych uderzeń.

Putt – płaskie, toczące uderzenie po greenie.

Putter – kij do uderzeń na greenie.

Rough – obszar terenu poza polem gry. Zazwyczaj teren leśny lub porośnięty wysoką trawą.

Sand bunkers – przeszkoda na polu golfowym. Dół pokryty piaskiem.

Sand shot – uderzenie piłki z bunkra

Semi-rough – obszar trawy średniej długości, dłuższy niż fairway. Znajduje się pomiędzy rough a fairway.

Stroke Play – formuła gry gdzie wynikiem gracza jest ostateczna liczba uderzeń na wszystkich dołkach.

Swing – zamach golfowy, element uderzenia piłki.

Tee – wyraz rozumiane dwojako. Jest to teren z którego rozpoczyna się grę na kolejnym dołku, oraz kołek na którym ustawia się piłkę przy pierwszym wybiciu na danym dołku.

Water hazards – przeszkoda na polu golfowym. Oznacza wszelakie przeszkody będące zbiornikiem wodnym.

Wedge – kij służący do krótkiej gry. Jest to typ ironów o konkretnej charakterystyce (np. do wybijania piłki z bunkra)

Wood – inne nazewnictwo kijów do dalekich uderzeń.

Golf